Fitness voor kinderen met een chronische ziekte of handicap
Dit project, opgezet door Stichting Artsen voor Kinderen en de fysiotherapeuten van het SMCA, biedt fitness aan voor kinderen met een chronische ziekte of (lichamelijke) beperking. Het bijzondere van FITKIDS is dat de fitness niet in een revalidatiecentrum worden gegeven, maar in een gewoon sportcentrum.

FITKIDS is mogelijk gemaakt door het VSB Fonds, de NSGK, het Nationaal Revalidatie Fonds, het Johnson & Johnson Fonds (in partnerschap met het Oranjefonds), Het Johanna Kinderfonds en Stichting Kinderpostzegels.

FITKIDS is een speciaal fitness- en postrevalidatieprogramma dat vooral voor kinderen met een beperking (fysiek of verstandelijk) en/of chronisch ziekte is gecreëerd. Fysieke activiteit is essentieel voor het algemeen gezondheidsonderhoud.

Het vermindert het sterftecijfers en het risico om systemische ziekten als cardiovasculaire problemen, diabetes, vormen van kanker, hypertensie, osteoartritis, osteoporose en obesitas te ontwikkelen. Het vóórkomen van fysieke inactiviteit onder de gehandicapten stijgt soms tot 43%, hetgeen hen ontvankelijk maakt voor verdere gezondheidsnadelen. Bij FITKIDS wordt deze kinderen de kans geboden om onder professionele begeleiding te trainen in een ruimte die niet speciaal voor gehandicapten is ontworpen. Er is altijd een (kinder)fysiotherapeut aanwezig.

Het moet meer als een positieve fitnesservaring worden gezien en niet als revalidatie, voorop staat plezier en ontspanning!

Doelgroep

De doelgroep van Fitkids bestaat uit Kinderen met een lichamelijke of verstandelijke beperking en kinderen met een chronische ziekte.

Doel FitKids

Het aanbieden van fitness met een therapeutische rand aan kinderen met een beperking en/of chronisch ziekte. Met daarna eventueel de mogelijkheid om lid te worden van een gewone sportclub.

Iedereen die gehandicapt of chronisch ziek is, heeft in het dagelijks leven vaak onvoldoende mogelijkheden om aan lichaamsbeweging te doen. Wat jammer is, want trainen en sporten helpen mee aan het bevorderen van het fitheidsniveau en hebben een positief effect op revalidatie en het welzijn van die mensen. Dit voordeel reikt verder tot meer zelfrespect en vertrouwen, sociaal contact en uithoudingsvermogen. Sport is één van de belangrijkste vormen van vrijetijds besteding in onze samenleving. Ook zorgt sport ervoor dat je ergens bij hoort, het is gezond, het geeft voldoening en plezier. Meedoen aan sport biedt mensen met een beperking of chronische ziekte de kans om te emanciperen en te integreren in de samenleving.

Acceptatie, integratie en zelfvertrouwen vormen de basis voor het welzijn van het kind met een chronische ziekte of beperking.

Vergoeding

Het programma wordt geheel vergoed door de zorgverzekeraar.

Contact / aanmelden

Voor informatie of een verzoek om een intakegesprek kunt u contact opnemen met Linda Patist via onze web-site of Tel: 0592 – 613434